TURBO-SERVICE
Piotr Turbiński
01-434 Warszawa (Wola),
ul. Obozowa 82a, pawilon 8
kom. 602⋅217⋅563
kom. 602⋅325⋅350
tel./fax 22⋅837⋅89⋅61
e-mail
czynne: pon.-pt. 8-16
OFERTA FIRMY i publikacje: Wirujący problem Kilka pytań o turbinę Wrażliwa siłaczka
Kilka pytań o turbinę Auto Świat nr 21, 21 maja 2007 r. - porady techniczne
Turbosprężarka samochodowa
wymaga bardzo starannej obsługi.
Bez niej, stosunkowo szybko,
konieczna będzie wymiana
lub naprawa turbosprężarki.
Odpowiednia
eksploatacja turbiny samochodowej
decyduje o jej trwałości.
Montaż większej turbiny
Mam Volkswagena Passata
z silnikiem 1.8 T o mocy 150 KM.
Czy w tym aucie warto wymienić turbosprężarkę na najmocniejszą z wersji 1.8 T, z Audi TT?
Czy sama wymiana turbiny wystarczy, czy trzeba coś jeszcze zrobić, żeby auto lepiej jeździło?
Marek Miłko
Wymiana turbiny na większą to dosyć radykalny sposób podwyższenia mocy silnika. Warto to robić jedynie w przypadku naprawdę daleko idącego tuningu.
Jeżeli chcemy podnieść moc bez kłopotów, to tańszym i prostszym rozwiązaniem jest chiptuning – silnik 1.8 ma pewne rezerwy i zwiększenie mocy w rozsądnych granicach nie powinno mu zaszkodzić.
Wymiana turbiny na większą łączy się m.in. z koniecznością wymiany jej mocowania, a także ze zmianą parametrów sterowania wtryskiem. Wtedy konieczny może okazać się np. montaż bardziej wydajnych wtryskiwaczy.
Problemy z powodu paliwa
Czy tankowanie kiepskiego oleju napędowego może być powodem awarii turbosprężarki? Rozumiem, że wtryskiwacze lub pompa paliwa, ale turbina? Czy warsztat nie sugeruje niepotrzebnej naprawy?
Paweł
Korzystanie z kiepskiego paliwa to dosyć częsta przyczyna awarii turbosprężarek. Dotyczy to szczególnie modeli z turbiną o zmiennej geometrii, tankowanych „wynalazkami”, np. olejem opałowym. Zanieczyszczone spaliny z resztkami niedopalonego oleju blokują z biegiem czasu tzw. kierownicę strugi spalin. W efekcie turbina przez cały czas daje zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie doładowania. Wpływa to bardzo wyraźnie na pracę silnika – przy zbyt małym doładowaniu brakuje mocy, a z rury wydechowej wydobywają się ciemne spaliny. Przy zbyt dużym ciśnieniu doładowania auto też nie jeździ lepiej – po wykryciu nadmiernego ciśnienia komputer sterujący wprowadza silnik w tryb awaryjny – zapala się kontrolka awarii, a samochód nie przyspiesza.
Zakup części używanej
Chcę kupić używaną turbinę
– jest 3 razy tańsza od nowej. Podobno została ona wymontowana z silnika rozbitego samochodu o małym przebiegu. Jak sprawdzić stan turbosprężarki?
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Romek z Kielc
W tym przypadku, odradzam zakup używanej turbosprężarki. Gołym okiem, bez doświadczenia i wiedzy fachowej nie da się nigdy w sposób pewny sprawdzić jej kondycji. Oszczędność może więc okazać się pozorna – o jakości części przekonamy się tak naprawdę dopiero po montażu turbiny. Przy zdemontowanej turbosprężarce gołym okiem da się co najwyżej ocenić stan wirników. Pewniejszym rozwiązaniem jest regeneracja turbiny, ewentualnie zakup regenerowanej. Zapłacimy wtedy znacznie mniej niż za część nową, ale za to będzie ona miała gwarancję. Żeby uniknąć rozczarowań, należy kupować tylko turbosprężarki z pewnego źródła.